Vážná hudba ve 21. století čelí výzvám
Na koncerty vážné hudby chodí málo mladých posluchačů, mnohé koncertní sály zástávají poloprázdné. Bylo to přitom ještě nedávno, kdy se publikum aktivně zapojovalo do dění, v době baroka prý posluchači oceňovali houslové sólo potleskem stejně, jako dnes při jazzovém koncertě. A v domě romantismu se publikum ještě do noci hádalo, zda byla ona premiéra díla povedená, či nikoliv.
Vážná hudba by neměla být spotřební záležitostí. Máme problém se na chvíli zastavit a udělat si čas pro sebe. Moderní technologie nám umožňují koupit produkt pohybem palce, postupně nám ale zabraňují stýkat se těmi, které milujeme, s našimi přáteli, s rodinou.
Proto jsme vsadili na domácí koncerty, při kterých hudba působí silněji a při kterých se posluchači mohou vzájemně seznámit a společně zažít něco neopakovatelného.
Domácí koncerty existují už od nepaměti. Bývalo zvykem, že členové rodiny uměli hrát na hudební nástroj, a častou kratochvílí bylo domácí provozování komorní hudby. Není náhodou, že výrazu „komorní hudba” dala vznik komora, tedy soukromý pokoj, ve kterém se dříve muzicírovalo. Možná vás překvapí, že často byly skladby vážné hudby premiérované v salónech, a ne v tradičních koncertních sálech.
Na domácích koncertech můžete zažít vůbec nejsilnější zážitky. Hráči jsou v bezprostřední blízkosti s posluchači a předávají veškerou svou energii. Koncertní program umělci sami uvádí a tak kromě hudebního zážitku se dozvíte mnoho nových informací. Akustika komorního prostředí je přející nerušenému poslechu, neunikne vám jediný detail.
Nejkrásnějším momentem je samotné setkání lidí, kteří jsou stejně naladěni. Pozvěte své přátele, rodinu, známé, nebo vaše sousedy. Pokud chcete, zapojte i děti, pro které to bývá první seznámení s vážnou hudbou. Kromě velkého hudebního zážitku tak můžete mít dobrý pocit, že jste strávili čas s těmi, na kterých vám záleží.
Jak vznikal Vážný zájem
Na začátku roku 2016 seděli Tomáš a Lukáš v hospodě a lámali si hlavu nad tím, proč na koncerty vážné hudby nechodí moc mladých posluchačů. V tu chvíli padlo téma domácích koncertů, které Tomáš zažil jako student v Berlíně a Lukáše napadlo udělat na toto téma vtipnou propagační kampaň. Vojta se ujal produkce a Frank, Joza a Mára, aneb šikovní pánové ze studia Perfect Planet, se ujali realizace webové stránky, fotek a videa.
Vážný zájem se hrnul ze všech stran a domácí koncerty se začaly pořádat všude: ve studentských bytech, v rodinných domech, na venkovských statcích. Jen v úvodním roce 2016 jsme pomohli uspořádat více než stovku domácích koncertů. S marketingem nám začala pomáhat Markéta, s právními záležitostmi Anička. Hned na podzim jsme uspořádali speciální edici koncertů vážné hudby v kavárnách.
Došlo nám, že poptávka je natolik velká, že potřebujeme pomoc. Uspořádali jsme crowdfunding, během kterého se vybralo neuvěřitelných 300 tisíc korun, což z našeho počinu udělalo jeden z nejúspěšnějších v České republice ve svém oboru. Vybrané prostředky jsme použili na začátek programování aplikace, do jejíž realizace se pustilo studio Perfect Planet s pomocí Michala, vedení se ujal Petr. Vážný zájem se dostal snad do všech médií, byli jsme pozváni na startupové klání MashUp (které jsme vyhráli :-) a jedním z vrcholů bylo vystoupení na TEDx Prague v roce 2017.
Vážný zájem si našel své příznívce i mimo obýváky. V roce 2018 jsme speciálně upravili klavírní křídlo, které občas umístíme doprostřed ulice nebo náměstí a kolemjdoucím nabízíme poslech skrze bezdrátová sluchátka. Naplno jsme také rozjeli řadu salónních koncertů na Střeše Lucerny s podporou Ondřeje Kobzy. Do Vážného zájmu vkládáme naše srdce a jsme také moc vděční, že nejsme sami - po celou dobu jsou s námi vážení podporovatelé, bez kterých by se celá myšlenka nemohla nikdy realizovat.